03.28. hétfő
Összefolyt a két nap.
Wizzair: problémamentes indulás,
késés nélkül érkezés Bakuba. Alvás a gépen nehézkes: világos van, mászkálás,
hangosbemondó.
Hány óra van? – Wizzair indulás
előtt e-mailt küld: nincs már nyári időszámítás Azerbajdzsánban, érkezés oda
ottani idő szerint fél 6-kor fél 7 helyett. Ehhez képest leszálláskor mégiscsak
azt mondják be, hogy 6.20 van. Leszálláskor próbálom tisztázni a dolgot, hány
óra is van, és hogy akkor csütörtökön hánykor van visszaindulás, 7.05-kor vagy
6.05-kor, persze itt is mást mondanak, mint az értesítésben állt. Majd szóltak,
hogy igyekezzünk, mert ránk vár a busz. Nem tud a nyári időszámítás
elmaradásáról a személyzet, ahogy a mobiltelefonok sem, ez az első ilyen
alkalom. Az előzetes levélben leírtak bizonyultak helyesnek, visszaindulás
6.05-kor lesz csütörtök reggel.
Belépés a reptéren az országba
szintén viszonylag gyorsan megy, mindenkit lefotóznak és mehet. Pénzváltás,
majd túl gyorsan szegődik mellénk egy taxis, nem akartam, nagyon nem akartam,
mégis 50 manat lett a fuvar a városba. Nem vagyunk jók alkuban, ez igaz az
egész útra.
Menet közben jól elbeszélgettünk
oroszul, közben magyarázta, milyen épületek mellett mentünk el. Persze hogy
mind az öten beszuszakoltuk magunkat a normál személyautó taxiba, biztonsági
övről szó sem volt.
A szálláson adtak két szobát a
foglalt apartman helyett – technikai probléma -, ahol akár rögtön pihenhettünk
volna, azt viszont nem akartunk, éhesek voltunk.
Az óvárosban 9-kor nyitott a Maiden torony, ide a belépő 4 AZN felnőttnek,
0,2 iskolásoknak. Itt is, és a palotában is elsőre drága komplett vezetést
ajánlgatnak, csak miután jelzem, hogy önállóan szeretnénk megnézni, vezető
nélkül, akkor mondják meg a belépő árát. A torony és a lejjebb leírt palota
kiállítása is nagyon igényes, több nyelven, azaz angolul és oroszul is jól
nyomon követhető, érdekes, tele interaktív elemekkel. A toronyban a szintek más
és más témának vannak szentelve, például, hogy milyen célt szolgálhatott a
torony, megemlítve azt is, hogy téli napfordulón süt be a nap a kicsi
ablakokon. Egy másik szinten a toronyhoz kapcsolódó legendás történeteket lehet
digitális könyvben lapozgatni, egy következő emeleten hologramos ábrázolás van.
A torony tetejéről szép kilátás nyílik az óvárosra.
A Shirvan Sahok palotája 10-kor
nyit: szintén nagyon klassz kiállítás várja a látogatókat, hasonló belépőárak
mellett. Részletesen bemutatja a trónterem feltételezett berendezését, elemzi
az iszlám építészeti motívumokat, azeri hangszereket, egy másik épületben pedig
a közelben feltárt, korábban víz alatti erődből származó elemeket találunk.
Nagyjából itt fogyott el a család
ereje, így, még ebéd előtt 1-2 óra pihenés és alvás következett a közeli
szálláson. A belvárosban térkép nélkül sem lehet eltévedni: gyermekünk szerint
csak követni kell a frissen aszfaltozott Forma 1 pálya nyomvonalát, az újra
levisz a bulvárra, ahonnan szállásunk utcája nyílik.
Ebédelni a recepciósunk
javaslatára a Fisincan étterembe mentünk, amely a szökőkutas térről nyílik és
egy régi zsinagógával van szemben. Itt egy business lunch menü 6AZN volt.
Nagyon elégedettek voltunk vele, többféle fogásból választhattunk, a hat
manatban benne volt a kenyér, ital, előétel (leves vagy saláta) és főétel. A
következő két napban nem is kerestünk más vacsorázó helyet.
A siklóval szerettünk volna
eredetileg felmenni a lángtornyokhoz, de hétfőn most nem közlekedett, így az
utolsó napra hagytuk. Viszont felültünk az óriáskerékre, amelyen 25 AZN volt
egy fülke ára.
Az óriási zászlónál igazán az
elképesztő mennyiségű odahordott kő az érdekes, a tetejére nem engedtek felmenni
a rendőrök. Rendőrből egyébként rengeteg van, még a körforgalomban is mintha ők
szabályoznák a közlekedést, meg több helyen lámpa helyett. A zászlóban azt
érdemes megfigyelni, hogy hogyan kell úgy rögzíteni egy több négyzetméteres
anyagot úgy, hogy mindig szépen lobogjon a szélben (vö. országzászló a Kossuth
téren, volt alkalmunk felcsavarodva, becsípődve látni pár nappal később). Tehát
a rövidebb él több helyen van rögzítve a felvonómadzaghoz, illetve a fő trükk
az, hogy a szabadon álló alsó csücskön egy súly lóg.
Ezen az útvonalon egyébként jár a
88-as, 6-os vagy az 5-ös busz, amely fejenként 20 gepikbe kerül, leszállás az
első ajtón, ilyenkor kell fizetni a sofőrnek. Ez, ahogy ezt már mások is
leírták, a fehér vagy régi buszokon van így. A piros színűek a metrón is
használatos Bakicarddal mennek, ilyet a nagyobb buszmegállókban és a metróban
lehet kapni. A Bakicard alapára 2 manat, erre lehet feltölteni összeget, piros
buszra felszálláskor, vagy metróban a bejáratnál kell lecsippantani, ötünknek ötször.
Az automata mindig kijelzi, mennyi összeg van még rajta. A három nap alatt azt
tapasztaltuk, hogy buszra sosem kellett várnunk, mindig jött, az indulóban lévő
buszokat pedig karunkat felemelve intettük le, ahogy mások is.
Kerestünk a városról közlekedési
térképet is, vagy legalább normális turistatérképet, nem találtunk igazán jót
még könyvesboltban sem. Ahogy az óvárosban jelzett turistainformációs központ
sem lett meg. Nem baj, a szálláson van net, ott bárminek utána lehet nézni,
gondoltuk, de első este csalatkoznunk kellett, így a jegyzeteinkre
hagyatkoztunk.
A bőséges ebéd után nagy
vacsorára senki nem vágyott, még egy kávézás és sütemény belefért a
belvárosban, majd pedig este leugrottunk még a kivilágított várost megnézni.
Jól tettük, mert a lángtornyok csak első nap voltak megvilágítva, pontosabban
csak egy közülük, a további estéken sötétek maradtak. A hosszú dupla nap után
korai alvás következett, két szép szobában, amelyekből másnap, mivel ezek csak
ideiglenesek voltak, költöznünk kellett. Előnye volt a két fürdőszoba és wc,
hátrány az akadozó wifi és a pótágy az egyik, már nagyra nőtt gyermeknek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése