2016. augusztus 4., csütörtök

15. nap

Augusztus 20. Akhaltsikhe - Batumi

Akhaltsikhéből fél 10-kor sikerült elindulnunk, a gazdag reggeliben ezúttal paradicsomos tojásrántotta volt, a tegnapihoz még méz jött hozzá, illetve, mikor kiderült, hogy a gyerekek nem eszik a tojást, néni még hozott egy kis édességet.
Akhaltsikhéből Batumiba vezet egy rövidebb út, az 1. számú, illetve a házigazdák kerülővel, Kutaisi felé szoktak menni, mivel arra jobb az út, de nagyjából kétszer-háromszor annyi km. Mi a rövidebb utat választottuk, át a hegyeken, bízva a grúz útépítőkben. Az első 10 km építés miatt volt lassú, ilyenkor kiteszik a bocsánatkérős táblát, ez mindenképpen reményt keltő. Utána volt egy darabig jó út, majd mintegy 30-40 km-n át aszfalt nélküli köves út jött, néha szerpentines, át a 2000 m fölötti hágón. Itt már bocsánatot se kértek előre, reménytelen állapot. Viszont a látvány tényleg szép volt, zöld fenyvesek, hegyek, folyóvölgy, mint Ausztriában. Csak a házak voltak nagyon szegényesek, az utcán gyerekekkel, akik szívesen eladtak volna valamit az utazóknak. Érdekesség, hogy nagy fejlesztések zajlanak itt, síparadicsomot hoznak létre, elkészült már egy-két felvonó és szálloda is, a felvonót osztrák cég építi. De mindaddig, míg a helyet 35 km/h-s sebességgel lehet megközelíteni…
Khuló után kezdett visszatérni az aszfalt, és utána már többé-kevésbé rendben volt, kivéve pár kisebb szakaszt. Török cégek végeznek itt nagy terepmunkát, alagutat és viaduktot építenek, nem látjuk, hogy pontosan hová. Az útikönyv egyébként több látnivalót ígért itt, régi hidakat, egyet láttunk is, de nem álltunk meg, minél előbb le akartunk érni. Végül fél háromra értünk Batumiba, azaz a 158 km-es távot 5 óra alatt tettük meg, egy rövid megállóval.
A szállás Batumiban a 16. emeleten van, egy apartman, tengerre néz, jól felszerelt, jó a fürdő is végre (zuhanykabin!), van minden, csak kicsi ötünknek. Nem szabadna ezt öt embernek kínálni.
Egyet fürödtünk a tengerben, annyi elég is volt. Kell néha ilyen tengerpartozás, hogy emlékeztessen minket arra, hogyan nem akarunk nyaralni. Tömeg, meleg, lenn zsúfolódnak a parton. Batumi keveréke a csicsás és modern építészetnek, érdekes megoldások vannak, befejezetlen dolgok: megépítenek hatalmas házakat, benne vagy 300 lakás, de parkolót nem építenek alá. Az étteremben jót ettünk, de szerencsétlen pincérek két emelettel lejjebbről hordják fel a fogásokat, de még az italt is, mert nincs nekik étellift. Vacsora után levezetésként begyalogoltunk a központba és vissza a parti bulváron, kb. 7 km.
Nap néni: a kevés aszfaltos szakaszon, egy városban, egy kisautó kanyarodott elénk, nagyon óvatosan, nagy ívben kerülgetve a pocsolyás gödröket, a hátsó ablakon egy piros háromszögben magassarkú cipő matricával. Ki ragaszt magára ilyet? Vigyázat, béna vagyok, vagy mi? Mikor meguntuk az óvatoskodást és éppen balra húzódott ki, szépen elmentünk mellette, bele a pocsolyába, a víz befröccsent a lehúzott ablakán, jobbkormányos kocsiban egy zöldruhás fiatal nő ült.

Nap bácsi: egy kisteherautó platójára felkéredzkedett hátizsákos turista, hasonlított néhány színészre.

Szép és csúnya építmények Batumiban

Up&Down étterem, itt vacsoráztunk

A város kellős közepén néhányan sátrat vertek