2016. augusztus 4., csütörtök

7. nap

Augusztus 12. Terv: Jereván

A mai napra egy hosszabb túrát foglaltunk a Onewaytour-nál, amihez a szállásunk is tartozik, mégpedig a Tatev-kolostor komplexumba, ami Jerevántól kb. 4 órányi útra fekszik. A programban borkóstolás, a Norawank-kolostor megtekintése, a Tatev-kolostor, egy vízesés és az Ördög-híd természeti látványosság szerepelt, 7500 AMD/fő áron mentünk el, ebben már volt 500 AMD kedvezmény is (a cég túrái: www.onewaytour.com ), azaz kb. 4500 Ft/fő volt a reggel 7.45-től éjjel 11.30-ig tartó út és vezetett túra. Két busz indult, egy kicsi 8 fős Mercedes, ebben voltunk mi, a két fülöp-szigeteki lány tegnapról és egy izraeli fiú. A nagyobb buszban örmények és oroszok utaztak, valamint az idegenvezető.
A borkóstolás azt jelentette, hogy másfél órányi utazás után az első megállónál sok árus gyümölcsöt, saját bort, egyéb termékeket árult, volt egy pékség is, ahol kenyeret sütöttek, abból is vettünk, meg másból is.
A Noravank kolostor nagyon szép fekvésű, szépen kiépített látványosság, wc, szuvenírshop, információs táblák. Belépés ingyenes, csak a kis múzeumba belépésért kell külön fizetni. Arról nevezetes, hogy itt kéziratokat másoltak, miniatúrákat készítettek. Itt, ahogy más kolostorokban is, van titkos lejáró, amin keresztül a szerzetesek menekülhettek.
Noravank, kolostor

Menekülő lyuk a kolostorba

Miután egyre magasabbra értünk és kopár hegyek között gyéren lakott vidékeken haladtunk, a Tatev komplexum egy oázisként hatott, mintha Ausztriába érnénk a hegyek közé, újra megjelentek a fák, persze nem fenyők, szárazabb itt az éghajlat. A településeken hotel, hostel kínálat, még egy bungalós kempinget is láttunk. Étkezés, vízvétel sehol sem gond, menet közben nagyon sok helyen lett volna erre lehetőség, az út mentén végig vannak ilyen-olyan pihenőhelyek, büfék, éttermek. Közben volt egy kényszerpihenő is, a másik busznak kereket kellett cserélni.
A Tatev-kolostor tulajdonképpen egy épületegyüttes, komplexum, ahogy itt mondják, hiszen nem csak egy kolostorról van szó, hanem több más régi épületről is, amelyek egy része még nem látogatható. Különleges látványosság az eljutás a kolostorba, mivel egy 2010-ben átadott kabinos felvonó visz el oda. Erről tudni kell, hogy német-osztrák cég volt a kivitelező, 2010-ben adták át, akkor (talán azóta is?) Guiness-rekord a hosszúsága, ami több mint 5500 méter, ezt az utat 10-15 perc alatt teszi meg a 25 főt szállító kabin. Erre külön kellett fizetni, fejenként 5000 AMD a retúrjegy (3000 Ft). A jegy odafele időre szól, visszafelé bármikor lehet jönni, 19.45-kor jön az utolsó kabin. Menet közben információ szól örményül-oroszul-angolul, hogy éppen mit látunk alattunk.

Felérve néhány árus mellett mentünk el, a nénik szárított gyógynövényeket árultak, saját készítésű baklavát, churkchelát. A kolostorban Gayane, az idegenvezetőnk megmutatta az olajmalmot, a kolostor épületeit, a templomokat. Az 1931-es földrengésben az épületek súlyosan megrongálódtak, a harangtornyot azóta sem építették újjá, a felújítások folyamatosan zajlanak. A felvonó viszonylag drága menetdíjából is a fejlesztésekre fordítják a pénzt.
Visszaérve a kiinduló állomásra, elvittek még bennünket az Ördög-hídhoz, ahol 20 percet kaptunk. Egy szerpentinen ment le a busz, a parkolóból még nem látszik sok, lépcső vezet le a szurdokba, amelyben természetes sziklahíd van a lezúduló víz felett. Az egyik különlegesség, hogy hőforrások is vannak, természetes-mesterséges kőmedencékkel, benne langyos a víz, és emberek üldögélnek, még egyszerű öltöző is akad. Ha lett volna idő, lejjebb menve további barlangokat lehetett volna felfedezni, további vizes-üldögélős helyekkel. Így csak megnéztük a fenti szakaszt, bár ha tudtam volna, hogy fenn még táncra is perdülnek az örmények és a 20 percből 25-30 lesz, levittem volna a törülközőt legalább egy lábmosás erejéig. Egyébként itt is, mint szinte mindenhol, étel-ital beszerezhető, ingyen víz folyik, ez most ásványvíz jellegű. Már az első nap elmondták, hogy Örményországban mindenhol van víz, jó minőségű, iható, és lépten-nyomon ivókutakba lehet botlani, autóút melletti megállóknál, de Jereván központjában is.
Ezután a vízesés és a másik busz második defektje következett, míg a csoport kisétált és fényképezkedett a 9 ágú vízesésnél, megoldották a sofőrök a kerékcserét, nem akarjuk tudni hogyan, de van rá tippünk (a feltett pótkereket kisebbnek láttuk a többinél).
Az Ördöghídnál: nehéz jó képet csinálni

Fürdőmedence

Vízesés útközben

Visszafelé a sofőrünk még megállt egy kútnál gázt tankolni, itt a kocsmában kifejezetten jó húsos szendvicset és egyebet vettünk, és érdekes módon naplemente után elkezdtünk fázni. A hazaút hosszadalmas és fárasztó volt, lehetne itt hosszan írni az európaitól eltérő vezetési stílusról, a kocsi rugózásáról, az aszfalt minőségéről, hegyi utakról. Végül csak leértünk a hegyekből és majdnem fél 12 volt, mire Jereván központjában kiszálltunk. Itt, az izraeli fiúval együtt visszaloholtunk a szállásra, majd fürdés és fekvés. Ő egyébként hét hónapja van úton, Új-Zélandon kezdte, Japánban folytatta, majd Bécsen át a Balkán következett, onnan Görögországon át Örményországba repült, majd Grúziából megy haza szeptemberben. A hostelből másnap reggel már indult is tovább Hegyi-Karabahba.
Nap bácsi: izraeli fiú. Említésre méltó még Dávid, a sofőr.

Nap néni: a vízesésnél volt egy erőmű szépen gondozott gyeppel, ahonnan meglepetésszerűen egyszer csak kiemelkedtek az öntözők és megindult a víz. Egy nő, aki ott evett a fiával, nagyon vizes lett.