2016. augusztus 4., csütörtök

8. nap

Augusztus 13. Terv: Jereván

A tegnapi hosszú nap után ráérős kelés volt, hostelreggelivel, ami egy-egy tartalmas szendvicset takart, joghurttal és pékáruval még kiegészítettük. Reggel először is azt kellett kitalálni, hogy hogyan megyünk vissza Tbiliszibe, mert a hosszú vonatozástól elment a kedvünk, főleg, hogy tudjuk, marsrutkával csak 5-6 órás út lenne. Utánaolvastam a témának és megkérdeztem a recepción is, mondták, hogy a marsrutka pontosan 8000 AMD fejenként. Az itteni vezető felajánlotta, hogy hat személyes autót tud szerezni, sofőrrel, 45.000 AMD-ért, amit elfogadtunk, mivel háztól házig visz és nagyobb rugalmasságot ad. Még így is olcsóbb lesz a vonatnál. Így holnap fél 10-kor indulunk vissza Tbiliszibe.
A délelőtt további részében elmentünk a közeli Vernisszázsra, azaz a kézműves piacra, amely tényleg az, nem pedig bolhapiac vagy giccsparádé. Ráadásul nincs tele nyomulós árusokkal, meg lehet fogni, nézni az árut, anélkül hogy ránktukmálnák. Így lett két táska, kitűző, kép, hűtőmágnes.

A piac szomszédságában lévő téren figyeltünk fel Alinára (mint később kiderült, így hívják a 10 éves kislányt), aki megdöbbentően ügyesen hegedült, például Brahmstól a Magyar táncokat és más darabokat, fejből. Nagymamával beszélgettem egy kicsit, mindössze két éve tanul hegedülni, szinte le sem teszi, annyit gyakorol.
Ezután a közeli Tospia étterembe mentünk ebédelni, még a vonatos Elena ajánlására. Nagyon elegáns hely (házassági évforduló volt ma!), nagyjából magyarországi másodosztályú éttermi árakkal, italárak alatta.
A meleg miatt sikerült rábeszélni mindenkit, hogy még nézzünk be a Matenadaran múzeumba, ahol több ezer régi kéziratot, töredéket őriznek. A legrégebbi, amit találtam, 5-6. századi evangéliumtöredék volt, de vannak itt török, perzsa és más nyelvű kötetek, pergamenek is, nemcsak vallási tárgyúak, hanem rendeletek, tudományos munkák is.
Innét viszonylag kevés gyaloglással, egy hátsó úton sikerült elérni a Kaszkádoknak majdnem a tetejét, ahol még világosban akartunk fényképeket csinálni. Amikor első nap voltunk itt, nem derült ki számunkra, hogy a bal oldalon beépítve mozgólépcső is felvisz, igaz, csak este 8-ig jár.
Sertéscsíkok pirított mogyoróval és mandulával

Aszalt gyümölcsökkel töltött csirkemell

Matenadaran épülete

A Kaszkádok és szobraik

Még az örmény konyakos céghez lehetett volna kimenni, de ahhoz már nem volt kedvünk, elment az idő, így kis pihenés után sötétedéskor kimentünk a Köztársaság térre megnézni a szökőkutakat, ahol zene volt várható. Nem vártuk ki a végét, de majd egy órán át három blokkot hallgattunk meg, egy komolyzeneit, egy francia sanzonosat és egy harmadikat, amelyben csupa Jerevánról szóló szám volt.

Nap néni: erőszakosabb szakállas koldusnő.
Nap bácsi: iráni férfi, angol tanár a hostelből, Z. sokat beszélgetett vele. Hitetlenkedve hallgatta, hogy nálunk csak úgy át lehet biciklizni Ausztriába és tenni egy kört, nincsenek határok.